Wsparcie

Często otrzymujemy pytania
– w jaki sposób przygotować pliki do druku?
– jaka jest wymagana minimalna rozdzielczość, aby otrzymać dobry wydruk?
– w jakiej przestrzeni barwnej drukujemy?
– i wiele, wiele innych …

Postaramy się w kilku zdaniach przybliżyć niektóre zagadnienia, mogące pomóc przy przygotowywaniu plików do druku.

1. Jakie zdjęcia wybierać?

Oczywiście te, które się Państwu podobają i na które będziecie chcieli patrzeć przez długi czas.

Natomiast z technicznego puntu widzenia, potrzebujemy zdjęć wystarczająco ostrych, dobrze naświetlonych i przyzwoitej rozdzielczości.

2. Jaka powinna być rozdzielczość?

Dużo zależy od formatu i rodzaju zdjęcia, które będziemy drukować. Pamiętajmy też o tym, że zdjęcia mniejszych rozmiarów najczęściej oglądamy z bliska, a duże zdjęcia oglądamy z pewnej odległości. Przyjęło się, że ludzkie oko ma rozdzielczość wynoszącą 1 minutę kątową, co oznacza że jeślibyśmy oglądali obraz z odległości 10cm powinno mieć on rozdzielczość 870dpi, oglądając go z odległości 25cm wystarczy rozdzielczość 350dpi, a przy oglądaniu z odległości 80cm, rozdzielczość 100dpi będzie wystarczająca, abyśmy nie widzieli pojedynczych pikseli. Są jednak różne opinie i różne “szkoły” na ten temat. Niektórzy uważają, że przytoczone dane są zbyt restrykcyjne. My podamy dwie metody:

– metoda zaawansowana
minimalna_rozdzielczość_1000

– metoda uproszczona
dla wydruków do 40×60 wystarczą pliki do 6 Mpix
dla wydruków pomiędzy 40×60 a 60×90 potrzebujemy pliki >6Mpix
dla wydruków >60×90 potrzebujemy pliki >10Mpix

3. W jakim formacie przygotować pliki?

Najlepiej jeśli to jest TIFF, PDF lub JPG, nieskompresowany lub w bardzo małym stopniu. Powinny posiadać przypisaną przestrzeń barwną, np. dla druku fotografii zalecamy: AdobeRGB (sugerujemy tą opcję wyłącznie dla profesjonalistów i zaawansowanych amatorów), sRGB (głównie dotyczy zdjęć z aparatów kompaktowych i amatorskich zdjęć z lustrzanek), oraz CMYK (Forga39, ECI ISO Coated v2, Euroscale v2, US Web Coated, itp.) w przypadku druku reklamowego (plakaty, ulotki, banery i inne drukowane laserowo i lateksem). Nie zalecamy konwersji z sRGB do AdobeRGB, gdyż nie poprawi to kolorystyki zdjęcia, a wręcz może pogorszyć. Tak samo proszę nie konwertować plików z CMYK do RGB.

4. Czy samodzielnie kadrować przesyłane pliki?

To zależy jak duży wpływ chcą Państwo mieć na finalny wygląd produkt.

Z naszego punktu widzenia byłoby dobrze, aby osoba zamawiająca dostosowała proporcje swojego pliku do proporcji zamawianej pracy. Jeśli natomiast proporcje / rozmiar będą się różniły, zastrzegamy sobie prawo do kadrowania wg własnego uznania, starając się nie ingerować w kluczowe części obrazu. W razie wątpliwości, postaramy się z Państwem kontaktować, w celu podjęcia decyzji.

Zalecamy, aby w okolicach krawędzi / brzegów, nie znajdowały się istotne fragmenty zdjęcia, gdyż mogą zostać obcięte (kadrowanie, spady, itd.)

5. Czy kolory na naszym monitorze będą się różniły od wydruków?

Na naszym nie, natomiast może wystąpić różnica pomiędzy tym co jest na Państwa monitorze, a tym co otrzymamy na wydruku.

Dlaczego tak się dzieje? No cóż, praktycznie większość z nas korzysta z różnych urządzeń, które nie są identycznie skalibrowane (oprofilowane), są różnej jakości i technologii, oraz oglądamy obrazy w różnych warunkach oświetleniowych.

Z naszej strony możemy zapewnić, że staramy się oddać wierność Państwa prac, nie dokonując szkodliwej ingerencji w barwy. Urządzenia są skalibrowane i wyposażone w profile ICC.